Handleiding

Tips voor het maken van een
e-boek


Het schrijven van een e-boek is heel gewoon geworden. Aan het einde van deze handleiding heb je een goed begrip van de stappen die nodig zijn om je eigen e-boek te schrijven en te publiceren

Waarom kiezen voor een e-boek?

1. Om winst te maken. Mensen hebben ontzettend veel geld verdiend door de verkoop van e-boeken.

2. Om gratis weg te geven. Misschien wil je je e-boek gebruiken als een stimulans voor mensen om zich aan te melden voor je mailinglijst. Het kan ook zijn dat je belangstelling hebt om uw expertise te delen met anderen. Of simpelweg om het leven van anderen te verrijken, zonder verplichtingen. Dit zijn allemaal goede redenen om het gratis aan te bieden!

3. Wordt gepubliceerd. Vroeger was de traditionele publicatie de enige ‘legitieme’ manier om gepubliceerd te worden, maar dat is lang niet het geval. Als je ernaar verlangt om een auteur te worden en niet door het lange proces en de onzekerheid van het traditionele publicatie wilt gaan, is zelfpubliceren een geweldige optie.

4. Om kennis te maken met de digitale boekenmarkt. De algemene verkoop van digitale boeken is de afgelopen jaren hoger dat de verkoop van hardcover boeken. Deze trend geeft je al een hele goede reden om over te stappen naar digitale boeken, en dit uit te proberen.

Waar moet je rekening mee houden

Het is veel werk
Ook al is het geen ingewikkelde proces om een e-boek te schrijven en publiceren, kost het wel veel tijd.

Schrijven is het makkelijke gedeelte
Marketing is het moeilijkste deel. Je moet een degelijk, betrouwbaar platform hebben om je e-boek te lanceren. Bereid je voor om veel tijd te besteden aan het marketing gedeelte van je e-boek nadat je het hebt geschreven.

Verwaarloos je platform niet
Laat niet alles vallen om een ​​e-boek te schrijven. Besteed 10-20% van je tijd op het werken aan je e-boek. Besteed de overige 80-90% van je tijd aan het bouwen van je platform (een blog is een goede manier om dat te doen). Een platform maakt het verkopen van je e-boek ongelooflijk makkelijk omdat mensen zullen weten wie je bent.

Trouwens, als je hoopt gepubliceerd te worden, is je platform de sleutel. Het gebeurd zelden dat je een traditionele uitgever vindt die je zal ondertekenen als je geen platform hebt.

Connecties met mensen stimuleren de verkoop van e-boeken
Maak, voordat je klaar bent met je e-boek, echte online relaties met anderen via sociale media. Als het tijd is om je e-boek te verkopen, zijn dit de mensen die je in eerste instantie het meest zullen waarschijnlijk helpen.

Een topic uitkiezen

Wees strategisch over het onderwerp van uw e-boek. Dit is geen “schrijf wat dan ook in je opkomt”. Onderzoek doen is cruciaal en er goed over nadenken is ook een must.

Kies een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Zodra het verkoop van je e-boek is gestart, stellen mensen waarschijnlijk vragen over je onderwerp. Als je schrijft om snel geld te verdienen, maar niets weet van het onderwerp, ga je hun vragen niet kunnen beantwoorden. Of je zult gefrustreerd raken om de vragen te moeten beantwoorden gezien je er niet veel over weet.

Kies een onderwerp waar je goed in bent. Vragen anderen je om advies over een bepaald onderwerp? Waar ben je goed in waar mensen zich over verwonderen? Welke vragen krijg je het meest? We zijn allemaal ergens goed in .

Verdiep je in iets waar je al eerder over hebt geschreven. Is er een onderwerp of serie waarover je veel vragen krijgt? En geeft een e-boek je de ruimte om dieper te duiken?

Verdiep je in een topic dat trending is op het internet. Is er een populair onderwerp dat je online of in je niche- of sociale-media cirkel ziet? Heb je de expertise om het op een goede manier aan te pakken?

Denk aan je doelgroep. Het vermogen om jezelf in de schoenen van je potentiële lezer te plaatsen, maakt het schrijven veel gemakkelijker en je voltooide product veel beter.

Het schrijven van je e-boek

Op deze website geven wij je naast de algemene informatie over hoe je het beste kan schrijven ook enkele tips voor het schrijven van e-boeken zelf.

Gebruik de juiste schrijfsoftware. Onze Tips voor de beste schrijfsoftware is Scrivener voor Mac of Scrivener voor Windows. En andere gratis opties zijn Google Drive of Libre Office.

Gebruik de juiste brainstorm- en outline tools. Gebruik een mindmap om je ideeën op papier te krijgen. Als je een meer lineaire denker bent, gebruik dan een tool als WorkFlowy om zo een beter ​​overzicht te krijgen. Gebruik één plek om al je ideeën en onderzoeken vast te leggen

Publicatieproces

  • Regelmatig schijven: focus op het toevoegen van inhoud aan je boek.
  • Beoordelen wanneer je klaar bent: lees het boek opnieuw en bewerk het; misschien wilt je dit meerdere keren doen, maar je moet hier wel een limiet op stellen of je zal nooit naar de volgende fase gaan!
  • Laat een proeflezer je boek nakijken: hoe vaak je het ook leest, zijn veel fouten die je zelf niet zult opmerken!
  • Kies een omslag voor je boek: dit kan je eigen foto zijn, een gratis of auteursrechtelijk beschermde foto van het internet of zelfs een foto die door een professional is gemaakt waarvoor je hebt betaald.

Het zelf publicatieproces

Dit onderdeel is verrassend eenvoudig! Je moet eerst kiezen op welke website je je boek wilt plaatsen. Het is meestal mogelijk om je boek op een groot aantal sites te plaatsen, maar het proces lijkt allemaal op elkaar.. Amazon Kindle is momenteel de meest populaire optie:

  • Maak een account aan met de door u gekozen site. Je moet naar betalingsopties kijken; dit geeft je dan ook de optie om geld te mogen ontvangen van de verkoop van je boek.
  • Upload je boek
  • Converteer je boek naar het e-boek formaat met behulp van de tool op de website.
  • Voeg de voorpagina toe
  • Bevestig de prijs die je hebt gekozen voor het verkopen van het boek, inclusief alle andere aanbiedingen waar je mee wilt doen.
  • Druk op de knop Publiceren!
    Je boek wordt geverifieerd en gecontroleerd door de site, maar moet binnen 24 uur live zijn!
  • Marketing!! Houd een lijst bij van manieren waarop je het e-boek kunt promoten. Profiteer van kalender evenementen, seizoenen. Kijk wat anderen doen en zie hoe je hun strategieën en tactieken kunt aanpassen. Wil je meer weten hoe belangrijk promotie is, klik dan boven op marketing.

Verder is het proces heel eenvoudig en je gekozen website begeleidt je bij elke stap. Het is echter belangrijk om publiciteit te overwegen. Zonder mensen te laten weten dat je boek beschikbaar is, wordt het gewoon een ander boek in de honderdduizenden die al beschikbaar zijn.

Je zult sociale media moeten gebruiken om je boek te promoten en een aanhang te bouwen; je kunt zelfs je eigen website maken!